Deník nejen o počasí

Aktualni data
Tabulka měsíc
Graf měsíc

20. ledna 2019: Anticyklona znamená v zimě jediné, inverzi. My jsme jí unikli opět na polskou stranu hor a na skialpy. Tentokrát jsme vyšplhali na hřeben přes schronisko Pod Labskim Szczytem. Bylo nádherně a výstup měl tak trochu nádech alpských výletů. Dokonce jsme se kus svezli i v prašanu z České Budky zpátky na hranici lesa. Pak jsme vyšplhali na Szrenicu a po sjezdovce zase sjeli dolů.

19. ledna 2019: Tak k nám po dlouhé době opět zavítala anticyklóna a přinesla slunečný a chladný den. Na některých místech země bylo pod mínus 10, na Šumavě naměřili k ránu dvouleté minimum -32°C. Byli jsme zase v Jakuszycích a bylo task krásně. Viditelnost daleká, sněhu spousty a dost možná ještě víc. V polské části hor zdaleka není tolik polámaných stromů jako na naší straně.

17. ledna 2019: Větší část magistrály už je průjezdná, tak jsem se i přes mizerné počasí vydal na Polubný se projet. Už cesta autem z Desné nahoru byla zážitek, protože podél silnice jsou mantinely místy snad tři metry vysoké a silnice chvílemi připomíná oraniště. Parkoviště u lesa naštěstí vyhrábnuté bylo a cesta od Václavíkovy studánky projetá rolbou taky. Ale stromů tam bylo popadaných hodně, smrky zlámané a oklizené stranou, zato břízy ohnuté jako luky a vytvářející něco jako brány. Od rozcestí dál po Jezdecké to už bylo na cestě lepší, ale kdo ví, jak to vypadalo kus dál od ní. Mlha totiž zas byla jak sviň, viditelnost do tří metrů s čelovkou na minimum, silnější svícení znamenalo bílou zeď. Dojel jsem až na Knejpu a pak přes Smědavu zpátky. Sněhulák projetý rolbou nebyl.

15. ledna 2019: Jizerská magistrála je mimo provoz. Sněhem zatížené stromy se díky vichřici lámou a blokují tratě.

14. ledna 2019: Sníh, déšť, sníh, déšť ... takhle se to střídá. Fronty nás přecházejí jedna za druhou. Včera kupříkladu skoro celý den pršelo při teplotě kolem tří stupňů. Večer přišla zase vichřice s nárazy kolem 20m/s a ochladilo se. Teď ráno mírně sněží.

13. ledna 2019: V sobotu jsme vyrazili na skialpech z Jakuszyc na Szrenicu. Pro výstup jsem zvolil stejnou cestu po zelené, po níž jsem jednou na konci listopadu nahoru běžel. Tehdy tam byl poprašek sněhu, teď snad dobré dva metry. Naštěstí před námi někdo šel na sněžnicích a byla i stopa jedněch lyží. Sněžničáři to otočili u skaliska a skialpinistu jsme dohnali o kus dál, takže zbytek cesty jsem v totální mlze hledal a prošlapával. Nahoře byla sibiř jako sviň. Viditelnost tři metry a vítr 16m/s. V chatě tím pádem krásný klídek a poloprázdno. Jenže vykopat se zpátky ven do toho svinstva, to chtělo silnou vůli. Sjižděli jsme po sjezdovce a první kousek byl naprosto příšerný. Neměli jsme brýle a nešlo otevřit oči. Ráďu to sfouklo na zem. Pak jsme se ale najednou dostali ven z mlhy, vítr se ztišil a zbytek sjezdu byl po krásném přírodním sněhu. Vzrůšo jsme ještě zažili cestou vlakem domů, protože vlak nejel kvůli popadaným stromům na trati a vezli nás do Harrachova dodávkou.

11. ledna 2019: Na čele teplé fronty dnes večer pršelo při -1 stupni. Vzápětí se srážky ale změnily zpět na sníh. Na sněhové pokrývce se ale vytvořila ledová krustička. Na zahradě máme 30cm sněhu.

9. ledna 2019: Dnešek byl ve znamení sněhového šílenství, o které se postarala tlaková níže nad Polskem. Sněžit začalo už v noci a vánice trvala celý den při teplotě kolem nuly. Napadlo dobrých 20cm vlhkého těžkého sněhu. Anemometr se zalepil a přestal měřit.

5. ledna 2019: Počasí se mění jako nálada na burze. Ještě včera sněžilo a většinu dne i mrzlo a dneska celý den propršel a vetšina sněhu ze zahrady při teplotě 3 stupně zas roztála nebo se proměnila v hnusnou kaši.

2. ledna 2019: Azorská výše se vysunula nad Anglii a způsobila, že se proudění stočilo k severu. Takže včerejší déšť vystřídalo husté chumelení a teplota spadla o 8 stupňů. Izobary jsou ale stále hodně zahuštěné, takže vítr zatím přetrvává.

1. ledna 2019: Nový rok nás přivítal deštěm a větrem při teplotě šest stupňů. Nevábnější počasí si jen stěží lze představit. Obrovský kontrast proti včerejší zimní nádheře v Jizerkách. Déšť potřebujeme jako sůl, to jo, ale snad to zas nevezme opačný extrém podle vzorce "jak na nový rok tak po celý rok".

31. prosince 2018: Poslední den v roku 2018 nám, aspoň na horách, dal ochutnat krásného zimního počasí. Nic nepadalo, nefoukalo, bylo lehce pod nulou a chvílemi svítilo slunce. V Jakuzsycích jsme si to užili, snad jen davy blbců rozšlapávajích krásně upravené tratě to poněkud kazily. Kdyby se dalo vraždit pohledem, byla by to jatka. Sněhu je tak tak, v některých nižších partiích je to na hraně pro úpravu rolbou, protože podklad je na mnoha místech mokrá bažina a sníh se do ní propadá.

30. prosince 2018: Venku panuje téměř dokonalý nečas. Severozápadní proudění je velmi intenzivní a přináší kromě vydatných srážek také silný vítr. Na horách se sníh drží, protože teplota se drží kolem nuly, v nižších partiích je ale nad nulou a sníh, pokud padá, tak hned taje a vytváří nechutnou břečku. Včera bylo lehce nad nulou i na Jizerce, ale tratě byly většinou docela tvrdé a jelo to pěkně. Až večer pak mokrý sníh zařídil pěknou kaši. Zítra se snad trochu ochladí, tak by to mohlo přimrznout. Počasí se snaží, zdá se, dohnat ke konci roku, co zameškalo. Srážky a severozápadní cirkulace byly letos vzácnější než šafrán, zato v posledních dnech roku je obojího požehnaně.

27. prosince 2018: Cirkulace se bohužel opět stočila k západu a tak se oteplilo. Ještě včera byla nulová izoterma někde kolem 650m n.m., takže na hřebeni Jestřebích hor stále panovala zima a našlo se i několik nadšenců, kteří na těch asi pět centimetrů vytáhli lyže. Dneska bohužel už zůstává pod nulou už jen na Sněžce. Všude jinde je nechutná plískanice.

24. prosince 2018: Obleva je minulostí. V noci se začalo ochlazovat a ráno jsme se probudili do sněžení. Na Kvíčale sníh ještě nedržel, ale Čížkáče byly dopoledne už pocukrované a na Jestřebkách vládla zima. I když sněhu tam bylo jen tak asi 2cm, právě tolik, aby se v tom pěkně běželo, neklouzalo to a nebořilo se to.

22. prosince 2018: Dnešní maximální teplota je 8,8°C, za uplynulých 24h spadlo 20mm deště a sníh je víceméně pryč.

21. prosince 2018: Včera je ještě na chvíli ochladilo, teplota vydržela pod nulou celý den a napadlo několik centimetrů sněhu. Tak jsme toho využili a jeli se ještě večer sklouznout do Bedřichova. Večer už to ale začalo tát a dnes už ne přes dva stupně a mírně prší.