Nízké Tatry, duben 2005

Na skialpové počasí jsem čekal skoro dva měsíce. Teď konečně přišlo, tlaková výše zablokovala příliv teplého vzuchu od jihozápadu a postarala se o jasné a mrazivé noci. Jenže zas pro změnu nikdo nechce jet. Ani Milan se netváří nadějně, tak se pomalu smiřuju s tím, že letos už žádné skialpy nebudou. Ve čtvrtek odpoledne ale Milan volá, že si to rozmyslel a že by přece jen jel. A tak vyrážíme v pátek ve 23:05 lůžkovým vozem směr Liptovský Mikuláš.

Sobota 2.4.2005

Sjezdovka Luková
Cesta ubíhá v pohodě a pohodlí, protože jedeme nově rekonstruovaným vozem, a v Lipťáku vystupujeme přesně na čas. Ještě ve vlaku jsem si uvědomil, že nemám opalovací krém, takže během půl hodiny, které máme na přestup na autobus, obíhám poklusem krámy. Po cca 2km jsem jeden sehnal, jediný... Na stanovišti autobusu se mezitím shromáždila spousta lidí a taky se dozvídáme, že zrovna tento týden je tu světový pohár ve skialpinismu. Já mám holt na takovéhle akce štěstí. Autobus je nacpaný k prasknutí a ani všechny lidi nepobral. Nás však ano a tak po půl hodině stání na jedné noze vystupujeme v Jasnej na konečné. Další asi tak půl hodinku nám trvá příprava a pak už začínáme stoupat. Nejprve po sjezdovce se sklonem 25 st. k horní stanici lanovky na
Stoupáme po sjezdovce
Lukovú. Nad ní je ale sníh vyfoukaný a vytátý, takže dáváme lyže na batoh a na Chopok stoupáme pěšky. Nahoře je srocení davů, asi kvůli závodům, a tak rychle pokračujeme po hřebeni směrem na Ďumbier. Sněhu místy není mnoho, koukají kameny a tráva, takže některá místa musíme překonávat pěšky. Na jiných místech je ale naproti tomu pěkné lyžování, tvrdý firn na povrchu změklý od sluníčka. Asi ve tři se doškrabáváme na Ďumbier, fotíme se a kocháme. Následuje pěkný sjezd ke Štefánikově chatě. Posilněni pivem se po chvíli sezení venku na slunci jdeme ubytovat a překvapivě dostáváme slevu na Alpenverein. Pak si dáváme večeři a kafčo a obdivujeme krásné místní horalky, kterých je tu habaděj. Cekem brzo zalézáme do spacáků, pěkně ulepení, protože na chatě v zimě neteče voda. I na hajzl se musí ven, i když něco povídali o jakýchsi chemických hajzlících, které jsou přístupné v noci.

Na Lukovej
Před chatou M.R.Štefánika
Chata M.R.S.

Neděle 3.4.2005

Výstup zpět na Ďumbier od chaty
Snídáme v osm jogurt a marmeládu, pakujeme se a něco po deváté vyrážíme. Stoupáme zmrzlým terénem zpátky na Ďumbier a pěkně se při tom vaříme. Nahoře je krásně a tak tam chvíli čumákujeme, odpočíváme a fotím panoráma Vysokých Tatier. Pak sundaváme pásy a sjíždíme po zmrzlém sněhu do Krúpového sedla. Včera jsem tady objevil možnost sjezdu na sever do severního kotle Krúpovej hole a dneska se rozhodujeme, že to tudy opravdu vezmeme dolů. Jede tudy víc lidí, kteří s námi ráno vyšli ze Štefánikovej chaty, takže můžeme nejdřív chvíli pozorovat, jak jim to jde. Po chvíli se dolů vydáváme taky. Nejdřív se kousek sešoupáváme po hranách a pak už vytáčíme krásné oblouky po zmrzlém ale ne ledovém terénu. Dole v kotli pozorujeme spadlou základovou lavinu a stoupáme opět na pásech kus do protisvahu, abychom si užili víc sjezdu. Traverzem už v pásmu lesa se pak dostáváme ke spodní stanici nejvýchodněji položeného vleku v Jasnej. Pak stoupáme znovu na Lukovú, kde si vychutnáváme asi půlhodinovou zaslouženou siestu, a celý výlet zakončujeme sjezdem po sjezdovce k autobusu. Stíháme dřívější a jsme tedy v Mikuláši už v půl čtvrté. Zrovna stojí na nástupišti osobák do Žiliny, tak do něj naskakujeme, protože si myslím, že ze Žiliny bychom mohli stihnout nějaký vlak dřív. Bohužel ale nic nejede, takže dvě hodiny trávíme v nádražní čekárně a jedeme tím původně zamýšleným vlakem.

Panorama Vysokých Tater
Panoráma Vysokých Tater z Ďumbiera

Výškový profil trasy:

profil trasy

Výhled ze sedélka pod Ďumbierom
Krúpova hoľa
Základová lavina
Kotel pod Krúpovou hoľou
Stoupáme na boční svah kotle