Co se dělo v povětří a co jsme podnikali - 2005

..aneb rád cestuju, ale nerad odjíždím :-)

24. prosince 2005: Počasí v předvánočním týdnu bylo podobné týdnu předchozímu. Teploty kolem nuly a hodně sněžení. Na horách je skoro metr sněhu, u nás bylo tak 40cm, ale dnes se díky proudění od západu dostavila typická vánoční obleva, teplota ráno 2,5 stupně.

17. prosince 2005: Takže nakonec přece jen foukalo, někde popadalo pár stromů, někde to přetrhalo elektrické vedení. Na záznamu tlaku se včera odpoledne objevil propad asi na 980hPa, t.j. asi o 20hPa dolů a zas zpátky během asi třech hodin. Sněhu napadlo dole celkem asi 20cm. Vyrazili jsme na sněžnice k vodopádům Jedlové, bylo krásně, akorát prašanu bylo tolik že i ty sněžnice se částečně bořily. Prošli jsme se asi 10km neposkvrněným sněhem a pak jsme se vrátili do Josefáče.

16. prosince 2005: Během týdne se teploty pohybovaly lehce nad nulou, takže v Jablonci spíš pršelo. Nahoře ale asi sněhu přibývalo. Dneska se sníh dostal i k nám dolů, a to rovnou v pořádné dávce. Sněžilo od noci až do odpoledne a napadlo nejmíň 15cm. Ale teplota je někde pár desetin nad nulou, takže je to mokré. Taky trochu fouká, ale orkán, kterým včera hrozili, se zatím nekoná. Za všechno může docela hluboká níže nad Baltským mořem, po jejíž zadní straně fouká od severozápadu až severu.

11. prosince 2005: Zase se trochu ochladilo a na hory připadlo pár centimetrů sněhu. Dole v Jablonci sice nedržel, byla to víc voda než sníh, ale na hřebenech sněhová peřina narostla na takových 50cm. A to nemluvě o Jeseníkách a Beskydech, kde je místy až metr... V sobotu jsme tedy vyrazili na běhny do Kořenova. Tlaková výše 1040hPa slibovala pěkné počasí, ale nakonec se sluníčko kupodivu neukázalo. Ale i tak bylo fajn, sníh dobrej, lidí přiměřeně. Jen na Nové Louce nás zklamali tím, že do chodby (uvnitř bylo plno) nám odmítli dát kafe jinak než do plastového kelímku... Ten kult plastiku už mne vážně sere. Copak asi dělali před padesáti léty, co?

2. prosince 2005: Po dvou týdnech příjemného zimního počasí, kdy v Jablonci leželo až 25cm sněhu, se blíží obleva a plískanice :-(

20. listopadu 2005: Vyloženě zimní víkend. Pokračuje přísun studeného vzduchu od severu a sněží. V Jablonci tak 20cm, na Jizerkách už možná ke 40cm, Krkonoše asi taky. Včera jsme byli v Harrachově, šli podél Mumlavy tím táhlým nezáživným kopcem na Krakonošovu Snídani, pak přímo nahoru na Růženčinu zahrádku a na Dvoračky. Po borůvkových knedlíkách jsme se přes Ručičky a Čerťák vrátili do Harrachova na bus. Dneska jsme si vyjeli na první běžkovačku. A nebylo to vůbec špatný.

16. listopadu 2005: Studené severní proudění mezi tlakovou níží nad Skandinávií a výší nad Anglií se postaralo a zřejmě ještě v nejbližších dnech postará o první letošní sněhovou nadílku.

11. listopadu 2005: Už dva týdny se pokud jde o počasí (a ostatně i pokud jde o ostatní...) neděje nic zajímavého. Na východě Evropy sedí tlaková výše, která zasahuje až k nám a kolem které se k nám dostává ve výšce teplý vzduch od JZ. To způsobuje inverzní ráz počasí, mlhy, mrholení, humus. Už aby to bylo pryč a napadl sníh.

23. října 2005: Tak tenhle víkend se povedl. Včera báječná voda a dneska Frýdštejn a okolí na kole. Sice nesvítilo sluníčko, ale bylo teplo, nádherné listí, nádherná viditelnost. Zajeli jsme si na oběd do pivovarské hospody v Malém Rohozci. Až na cestě zpátky, na Rádle, nás chytil slejvák a pořádně jsme promokli.

22. října 2005: Tuto sobotu se konalo zamykání Sázavy, kterého jsme se zas po třech letech díky Ondrovi zúčastnili. Bál jsem se, že bude zima, takže jsme vyráželi nabalení jako pumpy. Udělalo se ale nádherně a teploučko, takže jsme se za chvíli museli svlíkat. Zvládli jsme bez havárie všechny sjízdné jezy a v hospodě v Kameňáku jsme pojedli a popili. Po odchodu po nás pod stolem zbyly jen loužičky vody a bahna. Za rok si to určitě zopakujeme!

17. října 2005: Tak prý dneska padal v Jablonci první sníh, hlásila Ráďa. A já u toho nebyl.

16. října 2005: Celý týden byl ve znamení tlakové výše, jen ve čtvrtek se na východě cosi dělo ve vyšších vrstvách atmosféry. Takže sluníčko ale ráno šedivák a večer taky žádný teplo. S odpoledními vyjížďkami po práci už je asi utrum, tenhle týden byl asi poslední letos. Dneska se výše přesunula víc k sevrozápadu a tak zafoukalo pěkně studeně od severu.

10. října 2005: Letošní ročník výstupu na Sněžku byl ve znamení vichřice. Původně jsem sice vzhledem k celkové meteorologické situaci myslel, že se bude opakovat letní počasí z prvního ročníku, ale nestalo se tak. Slunečno sice docela bylo, ale zima (nahoře 6°C) a vítr chvílemi určitě 100km/h. Zato v neděli, kdy jsme chtěli pouštět našho akrobatického draka, se nehnul ani lísteček. Tak jsme aspoň nadělali nějaké zásoby dřeva na těch několik zimních víkendů.

6. října 2005: Většinu evropského kontinentu kromě jihovýchodních partií ovládla mohutná tlaková výše. A tak se zas vrátilo příjemné babí léto a teploty díky JV proudění odpoledne dosahují až ke dvacítce.

28. září 2005: Tento týden se koná tradiční sjezd zoufalců na Amálce. Protože jsem musel o víkendu tvrdě pracovat, jeli jsme až v neděli večer a dneska jsme se museli vrátit. Dovolená už totiž tak nějak došla. V pondělí ještě vydrželo pěkné počasí a šli jsme na Severomoravskou chatu. Zvlášť sestup do Podlesí po posečených loukách se sluncem hřejícím do zad byla paráda a dva půllitry u dubového stolu pod lípou v hospodě v Podlesí výlet příjemně završily. V úterý se počasí zkazilo a tak jsme se vydali na exkurzi do přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně a taky do termálního bazénu v Losinách. To byla docela legrace, protože to nebyl ani tak bazén jako větší vana, vyfasovali jsme jakési prezervativy na hlavu a plovali jsme tam jako kačenky mezi samými důchodci.

22. září 2005: Přišlo babí léto. Ráno je sice pěkná kosa, ale odpoledne sluníčko, teplíčko. Jenže místo abych si v sedle kola užíval krásu podzimní přírody, trčím v Žamberku ve fabrice od rána do večera. Konec v nedohlednu, možná v neděli, možná v pondělí, možná... A přitom podhuří Orlických do sedla přímo láká. Ach jo.

19. září 2005: První mrazivé ráno s jinovatkou v tomto roce.

18. září 2005: Dneska konečně přišlo to krásné průzračné a slunečné podzimní počasí. Sice bylo docela kosa, ale nedalo se odolat a nejet ven. Objeli jsme Kopaninu, z níž byl nádherný výhled snad 100km do dálky, Frýdštejn, Sychrov, Hodkovice, Jeřmanice a Rádlo.

26. srpna 2005: Vyrážíme na dvoutýdenní cykloputování po jižní Dalmácii. Deník bude průběžně aktualizován.

24. srpna 2005: Situace v Rakousku a Švýcarsku se vyhrotila do stavu více než stoleté vody. Jsou uzavřené některé dálnice a silnice, nejezdí vlaky od Inssbrucku za západ. Postižené je především západní Rakousko a Švýcarsko. Naproti tomu Španělsko a Portugalsko zažívá prý největší sucho za posledních 60 let a obě země sužují silné lesní požáry (založené nikoli živly, ale lidmi...:-(.

22. srpna 2005: Poslední tři dny je počasí ve střední Evropě pod taktovkou tlakové níže, která má svůj střed nad Alpami a severní Itálií. Přesně před třemi roky stejná povětrnostní situace způsobila nejhorší povodně v historii střední Evropy. Přestože to letos na povodně takového rozsahu jako tehdy nevypadá, rozlitá voda tu a tam v jižních Čechách a Rakousku je a podobnost s přírodní katastrofou roku 2002 je nepříjemně velká.

14. srpna 2005: Počasí pokračuje už dva týdny v započatém stylu chladného severozápadního proudění. Teplota se málokdy dostane přes dvacet, zato srážek je dost a dost. Dneska ráno svítilo slunce a bylo i celkem teplo, což nás vylákalo na kolo. Jenže sotva jsme vylezli v Kořenově z vlaku, zatáhlo se řídkou oblačností, přes který sice slunce prosvítalo, ale nehřálo, takže jsme během cesty po horách pěkně vymrzli.

7. srpna 2005: Taťka je zase ve Františkových Lázních a tak jsme se za ním vypravili, tentokrát na celý víkend. Spali jsme v kempu Jadran v malém a jednoduchém pokojíku. Počasí bylo skoro jako loni - deštivo, větrno a zima, asi 11-15 stupňů. V neděli se tvořila bohatá a fotogenická květákovitá oblačnost a intenzivních přeháněk bylo spousta.

28. července 2005: Střední Evropu zasáhla počínaje dneškem vlna horka způsobená prouděním od jihu. Na dnešek jsou předpovídány teploty až 35 stupnů, na zítřek dokonce až 37. Víkend snad přinese ochlazení. Zatím se vedro dá vydržet, jen vlhkost je vysoká a nepříjemná.

24. července 2005: Vyrazili jsme si zajezdit do Německa do Oberlausitz. Ráno vlakem do Ebersbachu. Kola se vezla zdarma, páč jsem ukecal paní průvodčí. Omrkli jsme kopec Kottmar, zajeli jsme do Cunnersdorfu, moc hezké to vsi, prohlédli si větrné mlýny a v Žitavě jsme pojedli a popili. Když jsme přejeli zpátky do Čech, bylo to jak rána. Děs a hrůza. Poblíž Machnína jsme docela bloudili, protože mapa lhala. Na Milířích jsme si pak dali závěrečné pivo a jeli domů. Najeli jsme 115 km.

10. července 2005: Udělalo se příznivé počasí, tak jsme v neděli odpoledne vyjeli na Ještěd. Tentokráte obráceným směrem přes Hodkovice, pak směrem na Dub a Výpřež, ale za Hořeníma Pasekama jsme vzali za vděk Dělanou cestou na Pláně. Tam jsme se posilnili a vyjeli na Horu. Bouřky se honily všude možně, my ale nezmokli. Zato cestou dolů jsme se pekelně zablátili.

7. července 2005: Po večerním slejváku se na obloze objevily zajímavé oblaky:

5. července 2005: Po víkendovém intermezzu slunečného a příjemně teplého počasí přišlo dnes opět ochlazení a vytrvalý intenzivní déšť frontálního charakteru. Situace se zdá podobná minulému pátku, kdy vytrvale a silně pršelo nejméně 15 hodin.

1. července 2005: Přestože tohle není obyčejný deník, kam se zapisuje kdejaká ptákovina, tak dnešní událost si zapsat musím. I když nesouvisí ani s cestováním ani s meteorologií. Opustil jsem po devíti letech ComAp a nastoupil jsem do Kolbenky... tedy přesně řečeno do fabriky. Exkluzivní kanclík v centru Liberce jsem vyměnil za zašlý a zchátralý komplex velkofabriky, kde v dobách největší slávy pracovalo 2000 lidí. Sice bychom se měli do konce prázdnin přestěhovat do nově rekonstruované budovy, ale stejně jsem zvědav, jak to celé dopadne...

23. června 2005: Na pět dní jsme vyrazili do Vysokých Tater... deník

19. června 2005: Letos je to počasí nějaké bláznivé. Vymyká se každou chvíli předpověďním modelům a dělá si co chce. Kupříkladu teď o víkendu se žádné tropy nekonaly, Bylo sice hezky, ale hodně foukalo a teplota se jen o fous přehoupla přes dvacet. Zajezdili jsme si trochu na kole a taky jsme oslavili třicet let existence mé nejmilejší Rádi.

16. června 2005: Až do neděle bylo počasí skoro beze změny: pořád zima a deštivo. V pátek jsem na kole ujel lijáku jen o fous a v tu neděli jsme jeli do Dubu nabalení jako pumpy, včetně dlouhých rukavic.. Od pondělí se oteplilo, ale vody shůry je stále dost. Na víkend je zas pro změnu prognóza vedra přes třicet. Doufám, že aspoň do Tater se nám to počasí trochu umoudří.

10. června 2005: Červenec zatím probíhá ve znamení letního monzunu. Po krátkém období veder na konci května přišlo ochlazení a déšť, přeháňky a zase déšť a zase přeháňky. Na hřebenech hor dokonce i sněžilo.

30. kvetna 2005: Tentokrát se konec týdne proměnil v tropickou výheň. Už v sobotu se teplota dostala ke třiceti a v neděli i o pár stupňů přes. Až dnes přišly lijáky a studená fronta, která přinese ochlazení. V Praze přívalový déšť zatopil halu hlavního nádraží a voda natekla i do metra.
Sobotní vedro jsme velmi příjemně "přežili" na Jizeře, v neděli se dalo na kolo až po sedmé večer.

22. kvetna 2005: Víkend přinesl letní teploty a tak ani bicykly nezahálely. Už v pátek jsem jel do práce na kole a potom odpoledne projel kus Jizerek (50km). V sobotu jsme si udělali vyjížďku přes tři rozhledny (Černá Studnice, Kozákov a Kopanina) a já dal cestou na Malé Skále v Jizeře první letošní koupel. Dohromady asi 80km. A v neděli jela na kolo pro změnu jen Ráďa, 50km po Jizerkách. Já jsem kutil a vykopával na zahrádce rybízy, co měly kořeny metr hluboko.

Sníh na hřebenech Krkonoš Na Kozákově

14. kvetna 2005: Trochu se oteplilo, tak jsme vyrazili na kolo. Trasa Česká Lípa - Jablonec.... deník

13. kvetna 2005: Severzápadní proudění se udržovalo po celý týden, takže zima a přeháňky byly na denním pořádku. Dnes v noci se vyjasnilo, takže ráno klesla při zemi teplota pod nulu a vytvořila se jinovatka.

9. kvetna 2005: Po minulém víkendu s letními teplotami přišlo počínaje úterým chladné severozápadní proudění, které přinášelo bohaté srážky a postupné ochlazování. To vyvrcholilo dnes v noci, kdy jsem se probudil a venku řádila vánice. Ráno pak bylo všude bílo a teploměr ukazoval 1 stupeň.

1. kvetna 2005: Konečně pořádné zaježdění na kole. V sobotu s Kiwim a Svištěm Jizerky a Ještěd, v neděli Ráj s Přemkem, Katkou, Petrou a Svištěm. Skoro letní počasí, sluníčko, paráda....deník

23. dubna 2005: Poslední dva týdny byly tak trochu divoké, a tak jsem si ani nestačil udělat pár poznámek o tom, jaké bylo počasí. Nu což, minulý týden poměrně teplo, o víkendu byly první bouřky a docela vydatné, a tento týden byl zas dost studený, i když sluníčka bylo dost. Ráďa je v Římě, tak jsem dnes vyjel na kolo do Ráje sám: Frýdštejn, Turnov, Valdštejn, Hrubice, Věžák a zpět do Turnova na vlak. Dokupy asi 77km a měl jsem toho akorát dost...

10. dubna 2005: Po asi třech týdnech jarního víceméně slunečného počasí přišel ještě záchvěv zimy. Severozápadní až severní cyklonální cirkulace přinesla déšť a na horách je dnes ráno vidět i poprašek sněhu.

1. dubna 2005: Tak to konečně vyšlo a jedeme s Milanem do Nízkých Tater na skialpy.... deník

26. března 2005: Přestože je tenhle deník "meteorologicko - cestovatelský", nezbývá mi než do něho dnešní událost zapsat. Přestěhovali jsme se totiž do Jablonce. Tedy hlavně zatím já, Ráďa jen částečně, protože bude celý týden zatím pracovat v Praze, zatímco já budu v Praze už asi jen tak dva dny v týdnu. Ale s horama to dneska přece jen trochu souviselo. Na tahání beden jsem si totiž sestrojil krosnu, jakou používají nosiči na zásobování některých chat v Tatrách. A udělal jsem dobře, protože jsem na ní bez větších potíží do našeho čtvrtého patra vynesl naráz dvě velké bedny, odhadem tak 40-60kg. Kdybych to měl nosit v ruce, asi bych měl teď záda v hajzlu.
Sherpa 1 Sherpa 2

19. března 2005: V noci na včerejšek i na dnešek přecházely fronty a pršelo, takže přece nějaké ty povodně přišly. Třetí stupeň platí asi na deseti místech v republice, pod vodou jsou tu a tam nějaké ty sklepy, silnice atd. Dneska už zase bylo slunečno ale ochladilo se, což je patrné zvlášť v noci. Se sněhem ten týden tepla a déšť pěkně zamávaly, v Jablonci se scvrkla sněhová pokrývka z metru před týdnem tak na polovinu.

16. března 2005: Tak ne, všechno je jinak. V neděli to sice ještě vypadalo, že se zima udrží u moci, ale nestalo se tak. Místo toho přišlo jihozápadní anticyklonální proudění a s ní slunečno a odpolední teploty dost přes deset stupňů.

13. března 2005: Zima se stále nevzdává své své vlády. Proudění se sice ze severovýchodu změnilo na severozápad a mrazy díky tomu polevily, ale srážek v podobě sněhu je pořád dost. Sníh leží stále i na Proseku, přestože teploty přes den teď stoupají v nížinách nad nulu. V Jablonci už delší dobu není sníh kam odklízet a v Krkonoších už se výška sněhové pokrývky blíží 3,5 metru. Dříve asi takové zimy nebyly vzácností, ale na poslední dobu je to opravdu rekordní zima. Sdělovací prostředky si našly nové téma - povodně. Patlají se v tom, jestli budou nebo nebudou při tání sněhu povodně...

4. března 2005: Krásný víkend v Jizerkách strávený na samotě uprostřed hor v lovecké chatě Tetřevka obklopeni dvoumetrovou vrstvou sněhu..... deník

1. března 2005: Studené zimní počasí trvá a nejspíš ještě nějakou dobu bude trvat. Ale je aspoň jasno, takže přes den se vzduch prohřeje. Zato ráno je kosa, dnes na Proseku -11 st. V Bavorsku včera prý trhli rekord, Oberstdorf -32 stupňů.

26. února 2005: Měli jsme jet na skialpy do Tater, ale protože tam hodně sněžilo a stouplo lavinové nebezpečí, museli jsme to odpískat. Tak jsme místo toho jeli aspoň do Krkonoš. Kam taky jinam, že.... deník

22. února 2005: Čechy dneska zasypala další vydatná dávka sněhu. A protože k tomu ještě foukalo, výsledkem byla kalamita. Retortéři televizních stanic si mnuli určitě ruce, protože měli čím vyplnit svoje zpravodajské relace a nemuseli shánět informace, kdo kde koho zapíchnul apod.... Příčinou byla oblast nízkého tlaku nad Alpami, která je typická právě tím, že nám přináší vydatné srážky. Jako třeba v srpnu 2002. Pro nás to ale moc dobré není, protože to přináší vydatné sněžení i na Slovensko. Spolu s větrem se to nejspíš postará o zhoršení lavinové situace, což spolu s vylídkou dalšího sněžení v neděli vážně ohrožuje plánovaný skialpový víkend v NT. A to je škoda.

19. února 2005: Přechod Krkonoš na běžkách s přespaním na Petrově boudě... deník

16. února 2005: Oteplení trvalo jen krátce, přineslo však habaděj deště a mokrého sněhu, takže byly dosaženy i nějaké SPA1 a SPA2. Teď už máme zase spíš severní cyklonální situaci, takže sněžení je pořád dost, ale teploty šly opět pod nulu. Na horách je možná nejvíc sněhu co v poslední době pamatuju: Jizerky 150-200cm, Krkonoše 250cm. Pozítří jedeme na Petrovku, tak jsem zvědav. I v Praze dokonce napadlo asi 10cm.

9. února 2005: Vyrazili jsme lyžovat na Ještěd. Severni strana ledová, dole samej šutr. Na Pláních bylo krásně, pěkný i když krátký carvingový svah. Ale ta zima, mínus deset, Ráďa málem zmrzla. Co se počasí týče, chystá se změna. Místo východního kontinetálního proudění nastoupí severozápad a s ním i déšť, sněžení a oteplení.

cirrocumulus
3. února 2005: Zdání klame. Bratr Rus k nám začíná vystrkovat růžek tlakové výše ze sibiře, takže většina frontálního dění od západu asi půjde severněji a k nám zafouká studeně od východu ze Sibiře. Povedlo se mi vyfotit pěkný cirrocumulus.

2. února 2005: Mrazivé období zdá se býti u konce,alespoň pro nejbližších několik dní. Cirkulace se vrátila k západnímu typu, takže to vypadá na dost vody shůry, na hory asi přibyde další sníh, ale teploty se nejspíš kromě těch hor budou mrmlat kolem nuly nebo spíš nad trochu ní.

28. ledna 2005: Vybaveni běžkami, lopatou a teplými spacáky jedeme na Kvíčalu.

27. ledna 2005: Zima se konečně vzpamatovala, tlaková výše nad severním Atlantikem spolu s níží nad Balkánem nás zásobují studeným a vlhkým vzduchem, takže o sníh není nouze. Dokonce i v Praze něco napadlo. Zato na horách je ho opravdu dostatek, Jizerky prý něco kolem metru, hřebeny Krkonoš až dva metry. Asi toho využijeme a vyrazíme na sobotu a neděli na Kvíčalu, snad ještě stojí ;-)

20.-23. ledna 2005: Stejně jako loni v lednu jedeme i letos do Tamswegu k Frau Moser. Deník

14.-16. ledna 2005: Firemní víkend v Kořenově. Počasí se umoudřilo, teploty zas klesly pod nulu a v noci na pátek napadlo asi 20cm prašanu. Pár řádek a obrázků je k nalezeni tady

8. ledna 2005: Výborná lednová běžkovačka za jarního slunečného počasí na jarním firnu

6. ledna 2005: Zimě se nějak pořád nedaří. Nad Islandem už od předvánoc sedí hluboká níže 960hPa, která zasahuje až nad Anglii a Skandinávii. A mezi ní a pásem vysokého tlaku nad Středozemním mořem převládá u nás západní proudění, které se sem tam trochu stočí k severozápadu a jindy zas k jihozápadu. Na horách sice většinou sněží, ale až ve vyšších polohách. Teploty se drží vysoko nad nulou, nulová izoterma se mrcasí někde mezi 700 až 1400 metry. Jednoduše řečeno, stojí ta zima zatím za hovno.

29. prosince 2004: Jedeme strávit konec roku po dvou letech zase do Králík. Počasí bohužel pokračuje v trendu započatém ve vánočním týdnu, takže sněhu není moc a na Králicku je ho ještě k tomu nejmíň ze všech horských oblastí. A na Silvestra se nejspíš oteplí až na nějakých pět stupňů. Lyže sice táhneme s sebou, ale jestli je taky vytáhneme, to jen čerti vědí... Deník