Deník nejen o počasí

Tento deník je soukromý, prosím opusťte jej. Odkazy na moje meteorologická data a záznamy umístěné v pravé horní části stránky a tato data můžete pro vaše nekomerční účely použít libovolně. This is a private diary, please leave it. However, you may freely use the links to my weather measurements and data located in the upper top corner of the page and these data for your non-commercial purposes.

Archiv

2020 2019 2018 2017 2016 2015 2014 2013 2012 2011 2010 2009 2008 2007 2006 2005 2004 2003
Meteozáznamy 2021
Aktualni data
Statistika
Graf měsíc
Epigramy

31. prosince 2021: Chladnější počasí vydrželo až do úterý. Jablonecká přehrada zamrzla krásným hladkým ledem a v úterý večer jsme ještě stihli krásně si zabruslit. Ale už během bruslení začalo pršet a tvořit se ledovka. Později sice déšť záhadně přešel zpět na sněžení, takže do rána napadlo asi 5cm mokrého sněhu a náledí se moc nekonalo, ale nic to nezměnilo na tom, že začala obleva, která stále trvá a dneska asi vrcholí, protože už teď ráno je jedenáct stupňů.

26. prosince 2021: Na Štědrý den obleva skutečně přišla, ale trvala vlastně jen pár hodin. Ještě v noci krásně sněžilo a na Kvíčale napadlo asi 5cm krásného prašánku. Ráno bylo ale už nad nulou a mrholilo nebo pršelo a to vydrželo celý den. Kolem osmé začala teplota zas klesat a po půlnoci už začalo mrznout. Dnes v noci se udělalo jasno a teplota díky tomu klesla na mínus třináct a i přes den mrzlo až praštělo, i když sluníčko přece trochu mráz mírnilo. Dnes byl mimořádně krásný den.

22. prosince 2021: Jsme opět v chladné vzduchové hmotě přicházející tentokrát od severovýchodu. Teplota se i přes den drží pod nulou, ale nesněží, takže lyžovačka se bohužel nekoná. Co bude dál není jasné, modely se den ode dne mění. Kromě Štědrého dne, kdy pravděpodobně přijde zas obleva, jsou pro zbytek vánoc ve hře dva zcela odlišné scénáře a to v závislosti na tom, kam se posune rozhraní mezi velmi studeným a naopak velmi teplým vzduchem, které by se mělo táhnou napříč střední Evropou.

17. prosince 2021: Po nedělní náheře se nám počasí otočilo. Od západu k nám natekl teplejší vzduch a místo sněhu a mrazu přišla obleva a mrholení. Přestože tlak je vysoký a stoupá, trvale mrholilo téměř čtyři dny v kuse. Dnes vystřídal to mrholení pro změnu silný vítr. Počasí k pohledání. Sníh je v řiti.

13. prosince 2021: Víkend přetrval ve znamení zimního počasí a zejména nedělní dopoledne se opravdu vyvedlo. Na chlupaté lyže to už bylo, dalo se jít z Hanychova lesními cestami na Pláně, kde leželo asi 20cm sněhu. I to stačilo, abycom si mohli sjet celou Pláň dolů a vyšlápnout zpět až do nejvyššího místa hřebene nad horolezeckou chatou. Skvělý sjezd nám pak nabídla díkybohu nezasněžovaná a tudíž prázdná Liberecká sjezdovka. Ve spodní části jsme bohužel museli chtě nechtě do toho ledovo-pískovo-lidského cirkusu :-).

10. prosince 2021: Středeční běžky na Bedřichově byly fajn, i když tam nebylo zdaleka tolik sněhu jako na Štěpánce. Ale šutry nikde nelezly a dalo se projet skejtem skoro celou magistrálu. Ve střední Evropě je stále zateklé jezero chladného vzduchu. Dnes v noci sněžilo a ráno jsem poprvé hrabal dvorek, kde leželo asi 7cm vlhkého sněhu. Přemýšlím, jestli by to někde už nestačilo na chlupaté lyže.

8. prosince 2021: Teplota se od víkendu drží pod nulou i během dne. V pondělí jsem byl znovu na Štěpánce a tam už to bylo úplně luxusní lyžování, kolem 30cm sněhu a podmínky výborné. Dnes projeli poprvé magistrálu, tak to večer vyzkouším.

5. prosince 2021: Pro nižší polohy stále platí, že když sněží, tak víceméně nemrzne a když zas mrzne tak nesněží. Naštěstí to neplatí o vyšších polohách, takže včera už se dalo pěkně zalyžovat na upravených okruzích kolem Štěpánky, kde leželo kolem 20-25cm sněhu. Oproti tomu například na Bedřichově bylo tak maximálně 10cm. Dnes v noci na kopcích zas něco připadlo.

1. prosince 2021: V pondělí i včera sněžilo, ale dole to bylo při teplotě kolem nuly spíš mokré. Na horách ale sníh leží, podle hlášení prvních lyžochtivých jedinců by to mělo být kolem 20cm. Dnes přišla přechodná obleva, ale od zítřka by se snad mělo opět ochladit a sem tam zase sněžit.

28. listopadu 2021: Zima se k nám vkrádá pomalu a oklikou. Studený vlhký vzduch od severu nejprve ponikl Německem na jih až do Alp, tam se zformovala samostatná níže a ta se kutálí kolem nás k severovýchodu. Studený vzduch a chumelení se tedy vyskytuje na Vysočině a ve východní polovině země, zatímco u nás asi nebude ani dnes ze sněžení nic. I rozdíl teplot je patrný, u nás jeden stupeň nad nulou, na Kvíčale totéž ale pod nulou. Dnes by bylo krásně na České Kanadě.

23. listopadu 2021: Na noc a ráno model předpovídal vyjasnění. Vyšlo mu to a díky tomu bylo krásné mrazivé ráno, teplota klesla na -4,5°C. Vytáhlo mne to do proběhnout se po lese a nakonec i vyšplhat se na rozhlednu na Císařském kameni, odkud byl po východu slunce překrásný výhled. Nemohl jsem se odtamtud odtrhnout.

19. listopadu 2021: Dnes v noci došlo u nás na severu k lehkému narušení inverze, když nás jižním okrajem zasáhla studená fronta a celou noc pršelo. Pohled na graf je nicméně zajímavý, protože napršelo 12mm srážek při tlaku 1025hPa.

15. listopadu 2021: Anticyklonální počasí je nezajímavé, převážně nízká oblačnost a šedivo. Jen občas se to tu a tam roztrhne. Jako například včera kolem poledne, kdy se přímo nad Libercem objevila díra a vysvitlo slunce. Ale všude okolo panovala šeď a na Dolní Černé byla mlha jak u Rákosníčkova rybníka.

11. listopadu 2021: Už máme zase tlak vysoký, je propojená Azorská výše s jinou mající střed nad Ukrajinou a Černým mořem. To přineslo do českého kráteru nízkou oblačnost téměř na celé území.

8. listopadu 2021: Rameno bylo sice mocné, ale nemělo žádnu výdrž. Tlak opět poklesl a proudí od severozápadu, takže včera bylo celý den venku šero a megablivajz. Dneska to nebude lepší. Na hory přijel Martin.

6. listopadu 2021: Mocné rameno Azorské výše se dnes roztáhlo nad střední Evropu a zajistilo pěkné počasí.

4. listopadu 2021: Nad Itálií se vytvořila samostatná níže a zrovna dnes putuje přes střední Evropu k severu. Takže máme další den s vydatnými srážkami. Už v úterý spadlo 22mm deště a dnes to nejspíš bude podobné. Díky bohu, že aspoň včera se ve slabém výběžku vyššího tlaku udělalo hezky a mohl jsem si zaběhnout přes poledne na Kohouťák. V lese bylo bardzo pienkne.

1. listopadu 2021: Pracovní týden by měl přinést změnu a větší roli by měla převzít ona níže z Británie. To bude znamenat konec slunečného počasí a srážky.

29. října 2021: Nacházíme se na rozhraní dvou mohutných tlakových útvarů, výše nad Ukrajinou a níže nad Británií a severozápadním Atlantikem. Izobary jsou nahuštěné a tak fičí jako kráva. Ale čert vem vítr, je krásně, žádná inverze, a relativně teplo. Navíc vítr fouká od jihozápadu, takže není ledový. Tentokrát jsme na Pálavě sami, jsme v Horních Věstonicích a bez kol. V tom větru by to na kole bylo peklo. A tak chodíme pěšky a ono to taky není špatné.

25. října 2021: Proudění se na chvíli stočilo k severu a na hory napadl poprašek sněhu. Slunce, podzimní do červena zbarvená tráva a sníh vytvářely včera v Krkonoších nádherné kontrasty.

22. října 2021: Léto vystřídala vichřice a déšť. Včera byl nejvyšší náraz kolem druhé odpoledne 25m/s.

20. října 2021: Intenzivní jihozápadní proudění přineslo na jeden den návrat léta. Odpoledne bylo polojasno, teplota kolem 23°C, na sluníčku jsem si předl jako kočka a při koupání ve Lhotě poté, co jsem se cestou do Prahy proběhl po okolních lesích, jsem vrněl jako pes. Škoda, že to byl jen jeden den.

17. října 2021: Víkend sliboval anticyklonální počasí a tak jsem se po tom šedivém týdnu těšil na slunce. Bohužel se nekoná, alespoň ne v severní polovině Čech, přestože tlakoměr ukazuje 1022hPa. Jižní polovina toho našeho kráteru je čistá, ale tady u nás panuje zataženo a místy mlhy. Na Kvíčale bylo včera ráno tak nevlídno, že jsem těžce sbíral morál jet na orienťák do Mostku. Ale udělal jsem dobře, les byl pěkný a výsledek taky. Zaparkoval jsem u horní stanice maleho vleku v Debrném, na shromaždiště došel pěšky a vetřel se jako agent W4C zpoza stromů do oploceného prostoru, kam jinak pouštěli jen poslušné ovce předloživší správný passierschein. Mísily se ve mně pocit odporu s pocitem dobrodružství. Ale upřímně řečeno, tohle dobrodružství bych si s chutí odpustil výměnou za to, že lidé vylejou z hlav ty sračky, co jim tam ta totalitní propaganda vtlačila, a zase se začnou chovat jako lidé.

15. října 2021: Hned v pondělí přišla změna a začal se od severu prosazovat vliv tlakové níže. To přineslo hnusné podzimní sychravé počasí a déšť. Odpolední teploty zůstávají jednociferné.

11. října 2021: Na víkend se nám opět prosadilo anticyklonální počasí a proudění od severovýchodu, které je poměrně suché a studené. Kombinace vyjasnění a studeného vzduchu způsobila, že v Liberci v sobotu i neděli ráno mrzlo, na Kvíčalu mrazivé ráno dorazilo až dnes. Počasí bylo (až na vítr) ideální na běhání.

6. října 2021: Včera vyvrcholilo to jižní proudění. Bylo kolem 20°C a hodně fičelo. Pak se přece prosadila do střední Evropy od západu fronta, ale Ruská výše jí brání v pohybu dál a tak se vlní a vysouvá k severu. Večer na ní byla i bouřka.

1. října 2021: Pomalu se dostáváme na bojiště dvou mohutných tlakových útvarů - cyklóny nad západní Evropou a anticyklóny nad Ruskem a mezi nimi to bude intenzivně foukat od jihu. Zatím je ale klidno a v noci se vyjasnilo, takže ráno je velmi chladné a na mnoha místech při zemi mrzlo.

28. září 2021: Prodloužený víkend byl opět ve znamení babího léta. Od soboty panuje teplo a neděle i pondělí byly krásně slunečné. V sobotu jsme byli na výletě z Dolní Moravy na Králičák. Já jsem běžel a Ráďa s Milďou šly po turisticku. Bylo nádherně, podzimní krajina nasvícená odpoledním teplým slunečním světlem je překrásná. Ovšem Dolní Moravu by člověk nepoznal. Kde je ta zapadlá vesnička se dvěma eroháckými hotely a dvěma sjezdovkami z devadesátých let? Teď je z toho megaresort. A poláci postavili na Sněžníku rozhlednu, kovovou a prý bez povolení. Včera jsem si byl zaplavat v Pastvinách a to taky nemělo chybu. Průzračná voda kolem 15ti stupňů, pak poležení na slunci, lahoda. Včera byly tu a tam nějaké bouřky, ale nám se tu všechno vyhnulo. Dneska je bohužel již zataženo, ale stále teplo.

22. září 2021: Níže, která se v přízemní vrstvě nachází poměrně daleko na východ, je ve vyšších vrstvách natažená až k nám, takže je mimořádně hnusně a deštivo, přitom tlak je vysoký - 1025hPa.

20. září 2021: Babí léto je definitivně minulostí. Přestože jsme spíš pod vlivem výběžku anticyklóny nad Skandinávií, praktický vliv má větší rozsáhlý frontální sysém nad Běloruskem, po jehož severní straně do celé střední Evropy zatéká chladný vzduch a nízká oblačnost. Venku je tedy šedivo a nevlídno. I když z okna je to mnohem horší než když se člověk překoná a jde ven. Například včera na Ještědu to bylo prima, hlavně ta tajga plná borůvek a brusinek na moréně pod vrcholem, kudy jsme chodili v zimě na skialpech.

16. září 2021: Na druhou polovinu září byla dnes velmi teplá noc, ranní minimum kolem 17°C.

15. září 2021: Poměrně dlouhé období pěkného babího léta končí. Před frontou vrcholí příliv teplého vzduchu a tak je ještě dnes venku i při zatažené obloze 23°C. Od zítřka se začne asi ochlazovat.

12. září 2021: Týden uplynul pod taktovkou krásného počasí. Nebylo nijak extrémně teplo, ale bylo příjemně. Ostatně i k víkendovému počasí by šlo přiřadit přídavné jméno "letní", ačkoli už nebylo tak slunečné, ale bylo stále teplé a nějaká výšková brázda se postarala o letní přeháňky a bouřky. Naštěstí se nám oba dny, kdy jsme byli na krátké trati v Libíně u Bělohradu a klasice v Janově Dole, déšť vyhnul a orienťáky jsme si užili.

5. září 2021: Babí léto přišlo. Není nijak přespříliš teplé ale je krásné. Tlaková výše nakonec přece dorazila a chvíli u nás setrvává. V pátek jsem si vzal dovolenou a projel Lužické hory. Včera jsme byli s Mirkou na výletě v Mělníku a Úštěku, který jsem si zpestřil krátkým proběhnutím na Skalce. Dneska byl orienťák u Nové Paky. Vzal jsem si s sebou i kolo a jestě jsem se projel kolem Zvičiny a na Les Království. Jen kdyby se mi na kole neblokovalo to "esíčko". Bolí to jak prase a trochu to zážitek z kola kazí.

31. srpna 2021: Níže nad Ukrajinou nás obšťastňuje už od minulého čtvrtka. Chladný a vlhký vzduch se projevoval víceméně aprílovým počasím, chvíli bylo docela hezky a vzápětí slejvák. Dneškem se ta níže snad s námi loučí a nemusí se za to rozloučení stydět, protože prší tentokrát vytrvale. Ale od zítřka by se měla prosadit podzimní anticyklóna a s ní i babí léto.

27. srpna 2021: Na Landštejně je třídenní Interkompas a měli jsme při té příležitosti naplánováno, že budeme týden na Mutince. Ale člověk míní a počasí mění. Anticyklóny, obvykle tak stabilní útvary, letos nemají evropskou pevninu moc v lásce, takže pokud se objeví, hned zas prchnou. A místo nich se nám tu promenádují východňárské cyklóny, ať už ve výšce nebo ve všech vrstvách. To je právě případ současné cikulace. Ve středu se nad střední evropou ukázala výše a bylo krásně. Sice zima, ale krásně. Pěkný říjnový den. Místo cesty na Mutinku jsem zvolil kolo v Polabí a užil jsem si to. Od čtvrtka vládne zmíněná cyklóna. Přcestovala ze severu někde od Finska a zahnízdila nad Slovenskem, zahnala výběžek té výše zpátky nad Francii a Atlantik a od té doby vládne svým vlhkým a chladným vzduchem, což představuje klasické aprílové počasí, jen je přecejen trochu tepleji a tak nepadá žádný polystyren. Jeli jsme tedy až dneska a cestou se vystřídalo všechno, slunce i slejváky. A během závodu taky. Na startu bylo slunečno a teplo, většinu času v lese ale lilo jako z konve.

23. srpna 2021: Zdá se, že sobota byla poslední letní den. Včera to už byl zase podzim, i když zatím relativně teplý. ale den byl spíš šedivý a pokud se ukázalo slunce, tak přes vrstvu vysoké oblačnosti. Nyní se zase ujímá vlády spíš výšková brázda nad střední Evropou obklopená ze všech stran vysokým tlakem. A ve výhledu není bohužel nic lepšího, celý týden bude nejspíš vypadat podobně, snad jen ve středu by mohl přechodně vliv té protivné výškové brázdy oslabit.

19. srpna 2021: Počasí je teď spíš podzimní, dnes ráno k tomu přispěla i nízká oblačnost zalévající celou střední Evropu.

17. srpna 2021: Studená fronta v nočních hodinách přinesla trochu deště ale hlavně silné ochlazení, takže zatímco včerejší odpolední maximum bylo 29,8 stupně, dnešní ranní teplota byla pouhých 9,9 stupně.

14. srpna 2021: Nevýrazný pás vyššího tlaku nám už včera přinesl teplejší a příjemnější počasí a dneska už byl krásný letní den. Byli jsme se vykoupat na Berzdorfer See a voda byla stále krásně čistá. Na hranicích stáli němečtí fízlové a kontrolovali "Passierscheiny", my jsme však pronikli přes Polsko. Dříve se mi slovo "fízl" hnusilo, ale teď není k dispozici jiné, kterým bych vyjádřil to, jak jimi opovrhuji a co si o jejich představě, jak se "pomáhá a chrání", myslím. I když oni vlastně prý za nic nemůžou, jim dali rozkaz a rozkaz zní jasně, ne?

11. srpna 2021: Zatím to úplné léto teda není. Vzduch je velmi vlhký, tlakové pole nevýrazné a teplota jen lehce nad dvacet. Spíš konec září nebo tak něco. Objevují se konvektivní přeháňky, ale spíš malého rozsahu. Jinak polojasno, ráno mlhy.

9. srpna 2021: V pátek odpoledne se počasí začalo maličko zlepšovat a v sobotu přes den vydrželo po týdnu zamračené oblohy polojasno a teplo, takže sobotní etapa závodů v krásných skalních terénech v Teplicích nad Metují vyšla skvěle a ostatně odpovídá tomu i umístění obou na bedně. V noci zase dost intenzívně lilo a ráno to nevypadalo vůbec dobře, ale mlha se rozpustila a i v neděli to nakonec bylo super. A zase bedna. A zase v noci lilo, tentokrát méně. Dnes ráno je ale jasno, teplota klesla na 10°C a vypadá to, že by se na pár dnů mohlo vrátit léto.

2. srpna 2021: Po včerejším přechodu studené fronty se ochladilo a dostali jsme se do severozápadního proudění, takže to vypadá na chladný a deštivý týden.

1. srpna 2021: I ve druhé polovině týdne nám bylo v Jeseníkách počasí nakloněné. Byly letní teploty a jen dost silný vítr to maličko kazil, hlavně ve čtvrtek, když jsme se po stokilometrovém okruhu přes Vrbno, Jeseník, Rejvíz a Bruntál vraceli západním směrem zpět do Morávky. To v pátek se povedlo naplánovat trasu tak, že boj s větrem jsme svedli spíš ve sjezdech a naopak nám trochu pomohl do kopců. Původně jsme měli v plánu Skřítek, Šumperk, Libinu a tím krásným "toskánským" výjezdem zpět přes Rýmařov. Když jsme dojeli do Morávky, dali jsme si pivo a těstoviny a že půjdeme domů. Tacháč ale ukazoval 106km a Ráďa že to zaokrouhlí na 110. Nechtělo se mi, ale jel jsem. A překvapivě se mi jelo dobře, takže v naplánovaném bodu obratu padlo rozhodnutí pokračovat až na Hvězdu. No a na Hvězdě jsem si řekl, že na Praděd už to přece není daleko. Ráďa váhala, ale nakonec že už nahoru nepojede. Byl večer, nikde nikdo, klid.. jelo se fajn. Stoupání bylo plynulé, cca 8% skoro až nahoru. Krátké zmírnění je jen na Ovčárně a těsně před koncem. Bylo nádherně, ale zima, takže jsem jel za chvilku zpátku dolů a koho jsem kousek pod vrcholem nepotkal...Ráďu. Tak jsem si závěr zopakoval s ní. Pak už čekal 12km sjezd a tachometr se zastavil na 135km a 2050m převýšení. Dobré počasí vydrželo i včera. Byli jsme se podívat na nejmladší českou sopku a pak jsem si doběhl projet se víkendovým vlakem z Morávky do Bruntálu. Trať vede krásnou krajinou luk s nádhernými výhledy a má zajímavé sklonové poměry. Jezdí na ní lokotraktor T448 v barvách DB táhnoucí vlečný vůz od hurvajse. Legrační souprava.

28. července 2021: Jsme na dovče v Jeseníkách v Malé Morávce. Z počasí jsme měli trochu obavy, protože týden jako celek sliboval zase spíš příliv vlhkého mořského vzduchu a tím pádem zase slejváky a spol. Zatím jsme ale měli štěstí, protože v pondělí bylo celkem hezky a mohli jsme si proběhnout kus hřebenu Jeseníků z Červenohorského sedla až do Morávky. Bouřka přišla až v noci. Včera bylo hezky taky, ale už bylo výrazně větší dusno. Dopoledne jsme zajeli na Rešovské vodopády a odpoledne jsem jel sám na kolo na hrad Sovinec. To představovalo vystoupat z Rýmařova na hřebeny (dá-li se to tak nazvat) Nízkého Jeseníku asi do 700m n.m. a pak spadnout do nížin Pomoraví k Uničovu. A potom výšku zase nasbírat zpět v serpentinách a krajině připomínající Toskánsko. Měl jsem stěstí, neboť silnice dolů kolem hradu i zpět nahoru přes Horní Město byly pěkné a provoz mírný. Ale obecně tu silnice spíš stojí za pendrek. Dnes měly bouřky přijít už odpoledne a Ráďa má bolavou achilovku, tak jsme dneska vynechali sport a ukojili jinou mojí vášeň - vlaky. Jeli jsme okruh kolem celých Jeseníků, jen poslední kus mezi Šumperkem a Bruntálem jsme vzali bus, protože jinak bychom museli přes Šternberk a to už by asi bylo moc. Cestu jsme přerušili jen mezi Ramzovou a Ostružnou, kde jsme těch 8km šli pěšky a při tom objevili zajímavý penziónek na samotě u lesa. Když to půjde, mohli bychom ho navštívit v zimě. Bouřka nakonec přišla, ale později než očekával model, takže bychom to na kole bývali stihli za sucha.

24. července 2021: Konečně jsme si po roce udělali silniční vyjížďku na Berzdorfersee. Voda byla snad ještě křišťálovější než loni.

21. července 2021: Výšková cyklóna plná vlhkého středomořského vzduchu je minulostí a k nám po přední straně rozsáhlé ale nepříliš mohutné cyklóny proudí docela studený vzduch od sevrozápadu až severu. Má v sobě mnohem méně vlhkosti, takže teď nepší, ale je chladno. Odpolední teploty jen stěží dosahují dvacítky a to jen když vyleze slunce a trochu vzduch prohřeje.

17. července 2021: Dneska je den k pohledání. Výšková cyklóna nad Balkánem lifruje přes Polsko středomořský vzduch nasáklý vodou. Orografie se stará o zbytek. Takže od rána je v Liberci tma, šedivo, mlha a leje. Od severovýchodu se na jihozápad táhne šňůra srážek, na níž během dne spadlo 120mm srážek, pozdě večer při maximu napršelo za půl hodiny 40mm. Přitom třeba v Jičíně ani nekáplo. I v takovém Turnově pršelo jen celkem rozumně a odpoledne, když jsem byl běhat, tam svítilo slunce a bylo hezky. Hladina vody v přehradě stoupla za 12h asi o metr.

15. července 2021: Včera před půlnocí se přes nás přehnala bouřka, při které během hodiny napršelo přes 30mm srážek. V Jablonci prý na kuháči u remízy bylo metr vody a Nisa v Proseči nakrátko překročila nejvyšší povodňový stupeň.

14. července 2021: Střední Evropu ovládla mělká níže a vzduch je vlhký, nestabilní, takže po včerejším horkém dnu zas přišly slejváky a vypadá to, že stejná situace vydrží do konce týdne.

13. července 2021: Druhou, kratší, část dovolené jsme strávili v Písku. Sobota vyšla hezky, po přejezdu z Mutinky jsme ještě stihli objet Písecké hory a užít teplý večer ve městě. V neděli model vyhrožoval deštěm ale ten nakonec přišel až úplně večer. Courali jsme po městě a byli jsme také u Honzíčka, jenže tento kdysi slavný penzion je už dávno mimo provoz. Pondělí bylo zase hezky, ale to už jsme po obědě museli vyrazit domů.

8. července 2021: Jsme zase na Mutince. Počasí bylo dosud milosrdné, protože od soboty až do dneška nepršelo a byly přiměřené letní teploty, takže na kolo dobrý. Je tu vidět asi to, jak bylo studené jaro, protože loni touhle dobou byla kukuřice dvoumetrová, zatímco letos by se v ni člověk neschoval. Dneska jsme museli na kole pospíchat, protože odpoledne se čekaly bouřky. Stihli jsme se vrátit těsně před prvním pásmem, které ovšem Mutinku víceméně minulo. Teď přechází další pásmo a to už je vydatný slejvák.

1. července 2021: V noci na včerejšek přešlo přes naše území od jihu výrazné srážkové pásmo s intenzivními bouřkami. Lilo celou noc a napršelo as 20mm. Za ním se mírně ochladilo a zůstává vlhké a přeháňkové počasí.

28. června 2021: V sobotu ještě doznívala místy bouřková aktivita a neminulo to ani oblast Jeseníků, konkrétně Žďárský Potok u Rýmařova, kam jsem vyrazil na orienťácké závody. Naštěstí bouřky nebyly nijak silné a přišly až kolem poledního, když jsem měl už odběhnuto. Byl jsem rád, protože z pátku na sobotu jsem přespával v autě na Přemyslovském sedle a chytit tam pořádnou bouřku by bylo nepříjemné. Včera a dnes je teplo a beze srážek, pěkné počasí na kolo. Včera jsem objel skoro 100km na Kvíčale (Úpice - Hořičky - Česká Skalice - Špinka - Hronov - Stárkov - Radvanice - Trutnov).

25. června 2021: Včera odpoledne přecházelo přes Rakousko a Moravu velmi pásmo velmi silných bouřek, na kterých se vytvářely supercely a zřejmě i Tornádo. Poničilo to několik vesnic na Břeclavsku a stržené vedení VN blokuje dálnici D2.

23. června 2021: Slunečné a horké počasí včera skončilo. Evropou se táhne rozhraní oddělující teplým vzduch na východě a studeným na západě a my ležíme přibližně na tom rozhraní. Včera pršelo hodně, u nás na severu v podstatě celý den a teploty se drží pod dvacítkou. Kromě ochlazení taky stoupla vlhkost, což je méně příjemná věc.

21. června 2021: Nad Biskajským zálivem se zformovala protáhlá níže, po jejíž přední straně k nám vrcholí příliv teplého vzduchu. U nás jsou díky tomu tropické dny i noci, zatímco třeba Španělsko nebo sever Afriky má jen lehce nad dvacet.

19. června 2021: Tak už máme tropické počasí. Ve dne teplota stoupá přes třicet a ačkoli v noci se ještě pod dvacet dostane, ani k tropickým nocím moc nechybí.

16. června 2021: Teploty stoupají, dá se říct, že léto vypuklo naplno. Oficiální předpovědi říkají, že oteplení způsobuje tlaková výše postupující na východ nad Polsko a Bělorusko. Mně připadá, že nad střední Evropou je spíš nevýrazné tlakové pole, protože tlakový gradient je malý, a teplota stoupá tím, že se nepohybující se vzduchová hmota postupně prohřívá.

Motto dne: prohraná bitva neznamená prohranou válku....

14. června 2021: Ze soboty na neděli nastala změna. Přešla klasická studená fronta, ze kterou se celkem výrazně ochladilo, takže odpolední teplota v neděli zůstala jen kolem 15°C, na obloze bylo oblačno a fičel ledový vítr. Když bych si odmyslel cestu na start a z cíle, které byly v otevřeném prostoru a vichřice byla nepříjemná, tak na závody v lese ale bylo celkem ideální počasí. Nicméně moje duševní rozpoložení nebylo dobré a tak jsem kupil chyby, až jsem tomu nasadil korunu tím, že jsem se u jedné kontroly nepodíval na číslo a ona byla špatně. Měla to být 74ka, jenže kousek vedle byla 75ka a taky u hustníčku. Přitom bych se vsadil, že tu rýhu, po níž jsem celou dobu šel, jsem pak nechal vlevo a pokračoval přímo. No asi holt ne. Výsledkem byla směs smutku a nasranosti.

11. června 2021: Drobná změna nastala, a sice že bouřky jsou pohyblivé a dá se tím pádem aspoň trochu předvídat, co se bude dít za půl hodiny. Liberci se posledních několik dnů celkem vyhýbaly.

6. června 2021: Teď máme spíš nevýrazné tlakové pole a to je důvod, proč chybí výraznější proudění v atmosféře a vzduchová hmota je stále stejná, nicméně se prohřívá, takže teploty stoupají. Ale nepohyblivé bouřky jsou na programu denně.

2. června 2021: Situace se začíná měnit. Nad Skandinávií se usadila mohutná anticykóna, respektive ona tam už byla a teď se přesunula více na východ. Tím pádem máme místo seveního proudění spíš severovýchodní až východní a to už je přece teplejší a sušší. I když jakési zbytky výškové cyklóny, která nám otravovala život celý minulý týden, tu stále zřejmě jsou a tady na severu nám pořád nějaké ty lijáky "o páté" vyrábí. Včera nás to minulo, dneska už ne. A jsou to podivná jádra zcela bez pohybu, která se někde vytvoří, pak se motají na místě kde rostou a zas slábnou a zas rostou.. až pak nakonec zmizí. Bez šance je snaha nějak předvídat co se bude příští hodinu dít.

31. května 2021: Dneska v noci studené počasí, doufejme, vyvrcholilo. I když slovo "vyvrcholilo" se možná v tomto kontextu moc nehodí, protože se jednalo o propad nočích teplot na +2°C u nás a na -3°C na Jizerce. V přízemní vrstvě byly určitě mrazy na mnoha místech.

30. května 2021: Není co psát, protože k žádné změně zatím nedošlo. Za zmínku stojí jen to, že dnes dopoledne je v Liberci mlha a teplota 7 stupňů, takže spíš takový listopádek místo konce května.

26. května 2021: Včera odpoledne se krátké chvilky slunečního svitu s lijákem střídaly v periodě deseti nebo dvaceti minut. V jednu chvíli dokonce padaly kroupy s max. průměrem asi 1cm a v mžiku bylo všude bílo.

23. května 2021: Počasí se nemění. Oceánský vzduch je studený a vlhký, takže srážky se vyskytují každý den. Někdy jsou krátké, jindy trvají déle, ale vždy jsou intenzivní. A když už to zrovna vypadá na nějakou delší (tedy nekolikahodinovou) pauzu bez deště a s trochou slunce, tak aspoň fičí 10m/s.

17. května 2021: Cyklonální počasí přetrvává, jen cirkulace přešla na západní oceánskou, takže teplo moc není a vzduch je ještě vlhčí. Denně se tvoří přeháňky a bouřky, v Liberci, zdá se, vznikla nějaká nová tradice, že celý den je jakž tak a pak večer mezi šestou a desátou přijde malé, ojedinělé konvektivní jádro a z něho půlhodinový slejvák. V sobotu na vodě jsme měli štěstí, že jsme stihli vrátit lodě a dojít na Kozu za sucha, takže jsme zmokli až cestou na vlak.

13. května 2021: Letní dny pokračovaly až do úterý a ukončila je až včera od jihovýchodu brázda se silnými srážkami. Na jihu měly trvalý charakter, na severu byly spíš kratší intenzivní. Teď zůstáváme pod vlivem nízkého tlaku, venku je šedivo a mrholí.

10. května 2021: Zatímco v pátek v noci mrzlo a odpoledne sněžilo, o dva dny pozdeji v neděli už odpoledne padla hranice pro letní den, tedy 25°C. Nebýt silného jihovýchodního větru bylo by na kolo ideální počasí. V tom větru to byla trochu pakoška ale i tak bylo v Ráji pěkně.

8. května 2021: Včera večer se přes Liberec přehnalo několik intenzivních sněhových přeháněk. Nebyly to sice klasické vločky, ale ty obvyklé jarní "polystyrenové" kuličky, ale sníh to byl a když se to přehnalo, bylo všude bílo. V noci bylo pak jasno a teplota spadla pod nulu.

7. května 2021: Oteplení zatím nepřichází a během noci opět vydatně pršelo, spadlo 10mm srážek. Na hřebenech Krkonoš napadl nový sníh.

4. května 2021: Letošní rok je od počátku chladnější než průmer předchozích let, za které mám naměřená data, t.j. od roku 2012. Za duben je však odchylka nejvýraznější, protože zatímco ve všech předchozích letech byl nástup jara v dubnu již poměrně razantní, letos tomu tak není. Letošní duben byl s velkým odstupem nejchladnější ze všech měřených let, průměr činí 4,9°C zatímco druhý nejchladnější v roce 2017 měl 7,1°C a průměr je 9,2°C. Nicméně si myslím, že pokud bych měl k dispozici data za posledních sto let, nebyl by to nijak extrémní měsíc, spíš lehký podprůměr. Studené jaro je vidět i v přírodě. Dneska na Harcovském hřebeni někde kolem 600m n.m. nebyly stromy zatím v podstatě vůbec olistěné a sem tam ležely ještě flíčky sněhu.

2. května 2021: Měli jsme veliké štěstí, protože po třech krásných jarních dnech v noci na neděli přecházela od jihozápadu tlaková níže a za ní se výrazně ochladilo a přidal se intenzivní déšť a silný vítr. Tedy přesněji řečeno na Pálavě to byl jen ten silný vítr a ochlazení. Srážky tam nepadaly v podstatě žádné, zatímco u nás to bylo 40mm a na Kvíčale 30mm za 24h. Zato vítr byl opravdu nesnesitelný, takže na Sirotčím hrádku se skoro nedalo vydržet.

1. května 2021: Abychom si užili trochu teplejšího počasí, museli jsme se na pár dní přesunout do pálavského Středomoří. Ačkoli ani tady není vyloženě vedro, je tu příjemně, odpoledne kolem dvaceti a slunečno. Taková Mallorca bez cestování, jen silnice se tu nějak docela zhoršily za ten rok a půl.

26. dubna 2021: V sobotu jsme byli v Krkonoších na skialpech. Sjezdovka na Medvědíně byla stále vysněžená až dolů a na hřebenech byla sněhu fůra. Dneska ráno bylo u nás minimum -4°C, na Jizerce -12°C. Na konec dubna je to celkem slušná zima.

23. dubna 2021: Střelka ukazující směr atmosférické cirkulace se nám opět stočila víc k severu, takže se zas ochladilo a při vyjasnění se dá v noci čekat mráz. Jinak jsou si dny celkem podobné. Oblačnost má výrazný denní chod - ráno a dopoledne bývá zataženo a odpoledne a k večeru se vyjasňuje. Na sluníčku je už teplo, protože slunce na konci dubna už výkon má, ale vzduch je studený a když k tomu fouká silný vítr je to nepříjemné.

19. dubna 2021: Cirkulace se stočila k východu a trochu se oteplilo. Večer dorazila z Polska jakási okluze a na ní se objevila dokonce bouřka.

16. dubna 2021: Cesta studeného vzduchu k nám do střední Evropy se opět změnila a tentokrát proudí od severovýchodu, což řídí tlaková výše roztažená od Británie přes skandinávii až do Ruska. Vlhký vzduch k tomu přidává níže nad Ukrajinou a Běloruskem, takže vydatné sněžení přichází taktéž od severovýchodu. Dnes ráno to venku vypadalo jako uprostřed zimy, až na to, že sníh není rozhodně žádný prašan. Na běžkách v Jakuszycích to ale bylo jako uprostřed zimy, sněhu fůra a tratě stále upravené.

12. dubna 2021: Po částečném oteplení během víkendu se dnes opět vrátilo chladné počasí. Arktická vzduchová hmota se k nám dostává složitější cestou než minulý týden, pomáhá jí vícero tlakových útvarů. Výsledek je ale stejný, sněží.

8. dubna 2021: Celý týden panuje severní cyklonální proudění a to představuje klasické aprílové počasí. Obrázky radaru vypadají díky stovkám malých přeháňkových jader jako kropenatá slepice a jelikož v noci a ve vyšších výškách celý den mrzne, je na Ještědském hřebeni dobře 20cm čerstvého sněhu a vypadá to tam jako v lednu. Pod čerstvým sněhem je na sjezdovkách ještě zbytek technického, takže jsou stále perfektně sjízdné.

5. dubna 2021: První vlna jarní zimy dorazila v sobotu. Chumelilo celé dopoledne a sníh v polohách nad asi 600m zůstával ležet. Trénink dlouhých postupů v Rádelském lese byl ve vánici a vrstvě morké břečky dost brutální. Neděle přinesla výběžek vyššího tlaku a krásné počasí, ale žádné velké teplo, zejména vítr byl studený. A dnes přišla v čistě severním a intenzivním proudění další vánice, při níž teplota spadla během dvou hodin z deseti stupňů na nulu.

31. března 2021: Liberec, nejteplejší město v České Nouzové republice?

30. března 2021: Anticyklonální počasí přišlo do Evropy a spolu s jihozápadním prouděním dnes udělalo krásný teplý jarní den. Ještě dva nebo tři takové nás podle všeho čekají a potom se nejspíš anticyklóna vrátí nad severní Atlantik a k nám přijde opět "jarní zima".

28. března 2021: V převážně západním proudění byl konec týdne teplejší, ale ne moc. Při vyjasnění se na horách teplota stále v noci dostávala pod nulu a sněhu je pořád dost. Včera na frontě plné intenzivních přeháněk dokonce napadlo pár centimetrů nového, ale je to jarní sníh obsahující hodně vlhkosti a ten vůbec nejede. Běžky tak dnes byly sice za moc fajnového počasí, ale byla to dřina jako bejk. Slunce celou dobu svítilo přes řídkou oblačnost a vytvářelo krásné halové jevy. Kruh byl nádherně výrazný, ale nebyla vidět žádná boční slunce.

24. března 2021: Mírně se oteplilo, ale na horách zatím zůstávala teplota pod nulou celý den. Dnešní svezení po Jizerkách bylo zase nádherné, i když kolem desáté se najednou začalo oteplovat a bylo znát, jak dosud přimrzlý sníh rychle měkne. Holt jaro nezastavíš ale i tak je to prostě paráda.

22. března 2021: Na Ještěd to dneska šlo nahoru kolem Matterhornu. Úplný vršek na moréně už není sice schůdný, ale jinak paráda. Prašan je však minulost.

21. března 2021: Dneska jsme se vykašlali na Bureše, Hnojného i Kakáčka a jeli jsme na běžky. Od rána chumelilo ale jelikož Aladinova lampa sejčkovala s oteplením, tak jsme raději pospíchali, abychom to chytli ještě suché. Jeli jsme na Smědavu, kde to vypadalo jako uprostřed tuhé zimy, všude bariéry sněhu. Bylo mínus čtyři, sníh prachový, trasy upravené na ty podmínky přímo luxusně a nikde ani noha. Objeli jsme na klasiku Sněhuláka a Vlašský hřeben a bylo to moc pěkné svezení, všude klid mír a pokoj. Tetřívek v houští vrkal blahem a my taky.

20. března 2021: Nastalo astronomické jaro nás přivítalo ledovým dnem. Teplota ráno mínus sedm a zůstala pod nulou celý den. Jelikož v pátek odpoledne, kdy už se ochlazovalo, zároveň taky chumelilo, bylo na Ještědu jako v lednu. Polojasno, stromy zachumelené a sněhu dost na to, abychom na Skalku mohli vyšplhat lesem. Pak jsem dostal nápad zajet se podívat na Pláně. Sice už na loukách nebyl žádný starý sníh, ale na trávě bez kamení stačí k pěknému svezení málo. Předpoklad se ukázal jako správný a užili jsme si nádherné svezení na 20cm čistého šustivého prašanu. Vlásenky ve sněhu připomínaly alpské sjezdy.. Vraceli jsme se lesem přes Tetřevák a sjezdovkou z Černého vrchu a říkali si, že máme další zážitek a další krásné dopoledne, které nám už nikdo nemůže zakázat.

18. března 2021: Ve vyšších polohách nasněžilo ale docela pěkně, dneska ráno na Černém vrchu a Tetřevím kameni kolem 20cm příjemného prašánku a vše zachumelené, takže nic nepřipomínalo jaro.

16. března 2021: Proudění se stočilo k severu, ale v polovině března už to nestačí na celodenní mrazy. Takže sněží, ale je lehce nad nulou, takže to taje a všude je hnusně mokro.

11. března 2021: Máme intenzivní západní cirkulaci, o kterou se postaral Klaus. Nikoli však český ex-prezident, nýbrž thluboká tlaková níže nesoucí stejné jméno. Takže prší a fouká. Podle GFS modelu by však příští týden opět mělo přijít od severu ochlazení se sněžením a nakonec až severovýchodní anticyklonální situace. Zima se nevzdává. Zima ne.

8. března 2021: V napadlo na slabé frontě spojené s tlakovou níží nad Běloruskem pár centimetrů sněhu.

Lidé zavření na katastru obce Liptákov se nudili. Zoufalý občan H. dokonce z nudy začal rozebírat roubené stěny svého domu, přičemž narazil na podivný smotek papíru. Zaradoval se, že je zase jedno sraní v suchu, protože utírat se smrkovými větvičkami nepřinášlo kýžený výsledek. Jaké však bylo jeho překvapení, když po použití zjistil, že je papír hustě popsaný drobným písmem. Nemuměl ho však přečíst a váhal, zda papír vhodit na hromadu pod sebou nebo ne. Naštěstí zvítězila zvědavost a tak mohl být zachráněn další fragment velkého díla. Náš milý občan H. totiž rychle natáhl kalhoty, překonal strach opustit svojí polorozebranou chalupu, a s nálezem spěchal k místnímu učiteli. Cestou musel překonat ještě jednu překážku a sice že si ho místní slepice spletly s kouhoutem a dožadovaly se splnění "kohoutích povinností", neboť ochranný prostředek, jenž měl nasazen na obličeji, vypadal jako obrovský zobák, což hloupé slepice nedbající výzev ministerstva zdravotnictví nabádajících zůstat doma a volně pobíhající po vesnici, úplně zmátlo. Náš hrdina však setřásl své pronásledovatelky a uřícený doběhl k učiteli. Ten, bývalý cimrmanolog, velmi rychle rozpoznal, že svitek je psán cimrmanovým rukopisem. Po odstranění zbytků hnědé hmoty, o které mu občan H. tvrdil, že je to bláto, bylo možné text přečíst a ukázalo se, že jde o fragment dosud neznámé varianty hry "Dlouhý, Široký a Krátkozraký", kterou Jára pracovně nazval "Hloupý, Zbabělý a Arogantní". Reagoval totiž na aktuální situaci v Rakousko-Uhersku v březnu 1914, kdy se v Českých zemích značně rozšířily vši a c.k. ministerstvo zdravotnictví na to reagovalo zákazem vycházení mimo katastr obce. Když věci došly tak daleko, že bylo nasazeno četnictvo a vojsko, aby po lesích honilo nebohé vesničany sbírající dřevo na otop, Cimrman pochopil, že musí něco udělat, a šel na to způsobem sobě vlastním - pomocí pera a papíru. K uvedení pozměněné hry však již nedošlo, neboť o dva měsíce později zastřelili v Sarajevu následníka rakouského trůnu a vypukla válka. Na vši i hru se zapomnělo. A tak až nyní, díky občanu H., jenž nevhodil vzácné dílo do díry, si můžeme alespoň úryvek poslechnout.

"...on policajt je dobrý běžec, ale nevydrží. To já je vylákám do lesa a oni zabloudí. A spadnou do bažiny. A pak pisklavými hlásky volají pomoc, pomoc!. Ostatní to slyší a běží jim pomoct. A spadnou do té bažiny také. A teď oni se topí. Plácají ručičkami a nožičkami kolem sebe a jak plácají, tak se noří hlouběji a hlouběji. A já jich takhle chytím třeba šest nebo pět. a někdy dokonce i tři."

7. března 2021: Proudění je severní anticyklonální a včera přineslo jasné a mimořádně chladné ráno. V mrazových kotlinách bylo kolem -20°C, u nás jen -7. Přes den se díky slunci oteplilo, ale vzduch byl studený, přestože to zpoza okna vypadalo jako teplý jarní den. S pomocí mapy a buzoly jsme Tetřeví kámen hravě našli. Dnes už je zataženo střední a vysokou oblačností.

4. března 2021: Ačkoli na horách stále sníh leží, není to k ničemu. Dlouho jsem se držel zásady, že tohle je deník o počasí případně o cestování a nic jiného sem nepatří. Jenže ono už to nejde. Zbabělí zabednění a degenerovaní tvorové až na vyjímky vládnoucí zemím tohoto světa dělají věci, které nemají v historii obdoby. Snad ve středověku. Ti "naši" nás uvěznili uvnitř obcí, kde žijeme, a deptají nás šťárami na silnicích, v dopravních prostředcích a hlavně v médiích, která se už totálně zvrhla v něco, co lze slovy stěží popsat. Dokonce na nás poslali pět tisíc vojáků. Morální bahno zaplavilo vše. Naposledy se něco takového dělo za nacistické okupace...můžeme se možná jen utěšovat, že zatímco za okupace byli trýznitelé zlí a brutální, nyní jsou "pouze" hloupí a zbabělí.

Ráno jsem byl aspoň na Ještědu, sjezdovka je ještě vysněžená a v horní části je sníh i v lese. Chtěl jsem dojít k Tetřeví skále, ale opět jsem v hustníku neudržel směr. Příště vytisknu mapu a beru buzolu.

26. února 2021: Celý týden se odehrával v inverzním duchu, ale naštěstí kromě pondělí jsme byli zcela ušetřeni nízké oblačnosti, takže odpolední teploty šplhaly přes 15°C. V noci je jasno, ale teplota záleží na lokalitě a mění se výrazně. Na horách v mělkých údolích k ránu klesá teplota na několik stupňů pod nulou a sníh je krásně umrzlý, zatímco jinde, třeba jen několik desítek metrů dál, je nad nulou a sníh měkký. Dobře je to cítit třeba kolem Žďárku, kde na rozcestí je odhadem o 5-7 stupňů tepleji než o sto metrů dál v ďolíku směrem na Knejpu. A v úsecích zakrytých stromy, kde se povrch sněhu nemůže vychladit radiací, je to už bída, třeba kolem Máří se jede po zbytku sněhu a místy leze asfalt. Takových míst ale zatím není moc a svezení ráno za rozbřesku je parádní.

22. února 2021: Začala nás trápit nízká inverzní oblačnost. Může za to vysoký tlak vzduchu rozlezlý takřka po celé východní Evropě. Díky tomu připomínají izobary nad střední Evropu na mapě tlakového pole spíš poledníky na geografické mapě a kolem nich proudí teplý vzduch. Frýdlantsko je za této situace téměř vždy čisté a Jizerky tvoří hranici, kde se láme chleba. Včera jsme byli konečně poprvé na předposlední dosud nenavštívené tisícovce Jizerek, na Černém vrchu respektive Čertově kameni a mohli jsme tu "tekutinu" podorovat shora, jak proudí z vnitrozemí a teče Smědavským sedlem na sever, kde ale najednou mizí.. "Hladina" však začala stoupat a za chvíli vlny olizovaly smrky těsně pod naší skálou. Nakonec nás o kus dál na Vlašském hřebeni mlha pohltila úplně.

20. února 2021: Obleva byla zatím spíš mírná, nicméně v nižších polohách zvoní sněhu hrana. Pohled na Hejnice už nenabízí žádnou bílou barvu a i u nás na zahradě už není pokývka souvislá. Počasí je ale krásné, jarní. Dnes v noci se díky utišení větru a vyjasnění v ochladilo pod nulu a na Jizerce v mrazové kotlině bylo dokonce téměř -15°C. Jakmile slunce vylezlo nad obozor, během pár desítek minut byla teplota v plusu. Ale svezení bylo luxusní, najezdili jsme za dopoledne téměř 50km. U "mého" buku na hlavě Sněhuláka bylo tak krásně, že jsem se málem rozplynul.

16. února 2021: Dnes ještě mrzne a sněží nad Jizerskými horami, ale obleva se nezadržitelně blíží. Zatím by to měla být vzduchová hmota od západu, takže obleva spíš mírná, ale od víkendu asi lze čekat jihozápad a teploty dvouciferné. Nicméně, pokud by se GFS model nemýlil, tak jako se nemýlil při předpovídání právě končící epizody arktické cirkulace, mohlo by následně dojít k obnovení severního studeného proudění a řádné mrazy by se opět vrátily.

15. února 2021: Díky vyjasnění a utišení větru bylo dnešní ráno zatím nejchladnější, ranní minimum -15,2°C.

14. února 2021: Týden byl mrazivý, i když u nás to zas nebylo nic mimořádného. Ranní minimum bylo asi -14°C a přes den bylo nejchladněji asi mínus devět. Sněhu je všude poměrně dost, běžkuje se údajně i v Praze a my jsme využili tu možnost a včera jsme byli v Lužických horách. Projeli jsme to od Nové Huti až do Kamenického Šenova a zase zpátky a bylo to moc fajn. Takové Kvíčalsko - Králické lyžování, trasy upravené skútrem místními nadšenci ze Ski Polevsko, lidí přiměřeně, sněhu přes relativně malou nadmořskou výšku hodně. Dnes byl luxusní zimní slunečný den a byli jsme na Ještědu. Ale šli jsme ze Světlé, kde to takové klidné a venkovské, přes Tetřeví kameny na Černou horu, pak jsme se svezli po sjezdovce dolů a kolem Materhornu jsme zas vyšplhali zpátky nahoru. Nakonec jsme přes Pláně sjeli zpátky do Světlé. Spodní úsek Plání byl takový malý lyžařský orgasmus :-).

8. února 2021: Přes noc napadlo asi 15cm sněhu, ráno skoro mínus deset, prostě pěkná zima. Na cestu do práce to chtělo staré lyže s pásy a na ně bačkorové vázání.

7. února 2021: Severovýchodní anticyklóna, kterou model naznačoval už před dvěma týdny, nakonec zvítězila. Už od včera se ochlazuje a čeká nás pěkně mrazivý týden, o dvojciferné záporné hodnoty nebude nouze. Mohla by se naskytnout šance vytáhnout nordické brusle. Včera večer napadly asi tři centimetry sněhu a dnes, když jsem ho odhraboval, všiml jsem si jeho růžového zabarvení, které je nejspíš způsobeno pískem ze Sahary přinesený silným fénem z jižní teplé strany našeho rozhraní.

4. února 2021: Nad Evropou se stále udržuje rozhraní mezi severovýchodní studenou anticyklonální a jihozápadní teplou cyklonální hmotou. Jenže teď jsme na té jižní straně a to znamená, že už druhý den prší a teplota neklesá pod pět stupňů. vysledkem je, že v podhůří těch 15-20cm sněhu víceméně roztálo.

2. února 2021: Vládu nad počasím u nás přebírá jihozápadní cyklonální situace. Takže konec, minimálně dočasný, je hlubokým mrazům a sněhu. Zítra bude asi dost pršet a to při teplotě pět stupňů se sněhem v nižších polohách pěkně zamává. Uvidíme co dál v příštím týdnu, jestli přijde ona severozápadní anticyklóna, která se v modelech střídavě objevuje a mizí nebo zůstane teplý jihozápad.

31. ledna 2021: Dnes ráno klesla teplota při vyjasnění na -13°C a na Jizerce nechybělo mnoho do -25°C. Byli jsme konečně na skialpech na Smrku a užili jsme si to velmi. Na loukách nad Novým Městem bylo asi 20cm spíš jakrního zmrzlého firnu a byly v něm stopy na klasiku. Připomínalo to Orlické Záhoří. Krása. Jak jsme stoupali, tak nejprve v lesních partiích moc sněhu nebylo, podepsala se na tom předchozí obleva. Potom ale přibývalo a od 800m n.m. už bylo sněhu mraky. Nahoře nádherná viditenost a díky bezvětří příjemně. Sjezd Věžní stezkou a posléze průsekem byl celkem sranda.

29. ledna 2021: Zima je letos opravdu povedená. Na horách je 80-100cm sněhu a sníh leží i v nižších polohách včetně města prakticky celý leden. Dnes opět připadlo dalších 10cm, ale máme štěstí, protože ležíme jen malý kousek od hranice dvou vzduchových hmot a například v Pošumaví už druhý den jen prší.

26. ledna 2021: Dnes bylo krásné polojasné mrazivé ráno. Teplota mínus tři a suchý vzduch byly příjemné a navíc vrstvička čerstvého sněhu udělala všechno bělostně čisté. Jsem zvědavý, jestli únor nakonec přinese severovýchodní anticyklónu a s ní řádné mrazy nebo ne. Zatím se výhled na konci GFS modelu tak nějak střídá, chvíli ji tam jasně dává, chvíli zase ne.

24. ledna 2021: Ochlazení přišlo ještě včera kolem poledne, kdy během půl hodiny přešel slejvák ve sněžení a napadlo asi 5cm vlhkého sněhu. Dnes sněžilo zas a napadlo dalších 5cm. Teplota ale pod nulu moc neklesá, takže dole je sníh těžký. Na horách byla dnes pěkná fujavice, na Lysé v Krkonoších nebylo skoro vidět, chumelilo, fičelo, no pravá zima.

23. ledna 2021: Přišla velká obleva a dosáhla i do hor. Ve čtvrtek a pátek bylo aspoň polojasné jarní počasí a díky tomu v noci ještě trochu mrzlo nebo aspoň sníh ztuhl díky radiaci do jasné oblohy. Dneska ale přechází od jihozápadu fronta a prší. Podle modelu by se snad mělo postupně zas trochu ochladit a zítra zase sněžit, tak uvidíme, jak se to vyvrbí.

19. ledna 2021: Zatímco v noci na pondělí byla ranní minima v severovýchodním proudění mnohde kolem -15°C, dnes se cirkulace zcela změnila. Máme severozápadní proudění a v něm teploty jen kolem nuly nebo i lehce nad nulou. Ale stále dost chladno na to, aby srážky na frontě přecházející odpoledne přes naše území byly sněhové, i když prašánek už to kromě vyšších poloh není. U nás napadlo asi 10cm spíš vlhkého sněhu.

17. ledna 2021: Dneska byl na Kvíčale nádherný zimní den. Nazuli jsme běžky rovnou před chalupou a proběhli jsme se na Žaltman a zpět. Stopy byly tvrdší než včera a bylo to parádní.

16. ledna 2021: Proudění se stočilo víc k severovýchodu, takže se ochladilo ještě víc, ale stále sněží. Přes sněhové vločky ale probleskuje slunce. Cestou na Kvíčalu byl všude sníh a lidi běhali po loukách a na Kvíčale je asi 25cm sněhu. Tolik jsme tu naposledy zažili před patnácti lety když jsme ještě jezdili do chaloupky. Odpoledne jsme se krásně projeli z Odolova přes Paseku, Markoušovice a Sedmidomí. Někde bylo projeto, někde jen vyšlapáno a někde rozdupáno. Ale bylo to fajn.

14. ledna 2021: Proudí to od severu a může se projevit vliv našich pohraničních hor. Proto chumelí a chumelí, do dnešního rána dalších 15cm prašanu.

12. ledna 2021: Modelu GFS se povedlo už na přelomu roku předpovědět, že se na severozápadě vytvoří níže a přinese k nám dnes z toho směru sněžení. Přesně to se stalo. Od rána chumelí a venku to vypadá jako v řádné zimě. Sice se dneska trochu oteplí a teploměr brnkne o nulu, ale vzápětí se proudění stočí víc k severu a zase se ochladí. Zima tedy bude pokračovat a to je dobře, protože těch bahnitých sraček už bylo dost.

10. ledna 2021: Při tom všem marastu, který kolem nás panuje, se na nás usmálo štěstí aspoň co se počasí týká. Máme zimu, nasněžilo asi 10cm a je to nádhera. V Jizerkách už jsou podmínky dobré, až na to, že lidí je ještě víc než kdy jindy. Ve čtvrtek bylo parkoviště úplně plné ještě v 18:30. Dneska jsme vyrazili do Špindlu. Zavřeným Medvědínem jsme za probleskujícího slunce stoupali spolu s mnoha dalšími lidmi na pásech nahoru. Sněhu postupně přibývalo až na tak cca 30-40cm. Potom jsme došli na Vrbatku, bohužel už v úplné mlze. Dali jsme si venku pivo, posvačili a pak jsme jeli po silnici na Mísečky. Silnice má malý sklon, takže to zrovna moc nejede, ale tak jsem se občasným bruslením aspoň zahřál. Pak jsme opět nasadili pásy a z Míseček vyšplhali zpátky na Medvědín. Nakonec jsme po luxusním sněhu sjeli červenou sjezdovku dolů.

7. ledna 2021: Přece jsme se díky stěhovavé níži dočkali trochu sněhu i dole v Liberci a v té zimní náladě je všechno o fous lepší. Snad i na Béďově už jsou podmínky lepší tak to jdeme vyzkoušet.

5. ledna 2021: Tlaková níže se z prostoru Alp přesunuje k severu nad Polsko a přinesla do Čech trochu sněhu. V Jizerkách je ale na rozumné lyžování stále málo.

3. ledna 2021: Dnes nám frontální vlna spojená s níží nad severní Itálií a Alpami přinesla od jihu srážky. V Liberci se ráno oteplilo z nuly na 2,5°C a pršelo, na horách sněžilo ale je to mokré. Zajímavé však na dnešní situaci je, že zatímco u nás není po sněhu ani památky a teploměr auta ve čtyři odpoledne ukazoval tři stupně, na západním konci města leží sníh a v Chrastavě nebo Hrádku je několik centimetrů mokrého sněhu a o dva stupně chladněji. Na Kristýně, kde jsem se byl vykoupat, jsem se k vodě brodil vrstvou sněhové břečky.

31. prosince 2020: Počasí zatím nepřináší žádnou změnu. Celodenní mráz zůstává jen na horách a sníh nepadá žádný. Jen několik sjezdovek je vysněžených technicky, avšak lanovky nejezdí, neboť epidemiologická junta vládnoucí v této "demokratické" zemi to totiž zakázala. Včera a dnes ale bylo aspoň krásně slunečno a bez větru, takže venku bylo příjemně. Včera jsem se byl proběhnout kolem Popovky a nakonec jsem si i zaplaval v Kristýně. Dneska jsem vyrazil na skialpy na Ještěd na novou sjezdovku Skalka, která jako jediná je vysněžená. Lidí na pásech tam bylo víc, mnohem víc však bylo výletníků s boby a saněmi. Svezení bylo přes technický sníh a tupé hrany mých lyží moc pěkné.

28. prosince 2020: Změna opravdu přišla. Nejprve to bylo několik srážkově bohatých front, které od západu přecházely naše území a přinesly výrazné oteplení, protože vypudily zateklý studený vzduch. Pak se v noci po Štědrém dnu ochladilo skoro o deset stupňů, takže od středních poloh napadl poprašek sněhu a teplota se i přes den udržela kolem nuly. Včera se ve výběžku vyššího tlaku udělalo téměř jasno, vydrželo poměrně chladno, ale velmi silný vítr to dost zásadním způsobem kazil. Když jsme běželi po hřebeni Jestřebích hor k Markoušovické rozhledně, tak jsem se bál, aby nám nějaký strom nebo větev nedal po hlavě.

21. prosince 2020: O víkendu pokračovaly inverzní útrapy. Přemýšlel jsem kam z toho humusu aspoň na chvíli uniknout a vymyslel jsem výběh na Smrk. Cestou tam to vypadalo, že Oldřichovské sedlo odděluje dva světy, peklo a ráj. V Raspenavě svítilo slunce a bylo nádherně. Výběh byl sice náročný, ale cesta je to překrásná, obzvlášť když se k tomu přidala ta sluneční lázeň. Návrat do Kráteru temnoty byl těžký. Dneškem by ale snad mělo dojít ke změně cirkulace a to by mělo ty inverzní sračky vypudit.